Cathrine Lie Strand i Potensialbygger har årevis med erfaring på begge sider i en rekrutteringsprosess. Akkurat nå jobber de med å få potensielle kandidater til å bygge opp sterke nok kort på sin egen hånd til å være akkurat det en ny arbeidsgiver ser etter. Tidligere har de jobbet med å hente inn de samme kandidatene til mange ulike virksomheter, blant dem IKEA, Mester Grønn og Norli.
- Vi ser at de selskapene som er gode på employer branding har et fortrinn. De er allerede synlige og har bygget opp en positiv merkevare. De har bygget opp selskapet til å være en bedrift som en attraktiv arbeidsplass, sier Cathrine Lie Strand i Potensialbygger AS.
Det å være en attraktiv arbeidsplass innebærer ikke at man bare skal bygge opp et inntrykk eller en modell for å framstå best mulig i en kortere periode.
Flere eksperter på Employer Branding fremhever nettopp at det er den langsiktige jobben som er fundamentert i visjoner, strategier og verdier som vil være helt avgjørende.
I tillegg er en virksomhet helt avhengig av medarbeiderne som til enhver tid er med på laget. Investering i denne gjengen vil nettopp være dette solide bidraget til å bygge en langsiktig, troverdig og tillitvekkende merkevare.
En grønn og bærekraftig bølge skyller godt gjennom samfunnet på alle nivåer, men kanskje aller sterkest i den gruppen av yngre, bevisste og holdningssterke kandidater som på et ganske snarlig tidspunkt skal inn i arbeidsmarkedet.
Det vil derfor være både nødvendig og lønnsomt å ha en gjennomtenkt og gjennomarbeidet visjon på dette området:
Attraktive arbeidsgivere kan få så opptil dobbelt så mange søknader som dem som ikke oppfattes som attraktive, viser en rapport fra Randstad Employer Brand Research i 2019. I undersøkelsen, som ble tatt opp blant 4000 norske arbeidstakere, går det frem at 50 prosent absolutt ikke ønsket å jobbe for et selskap med et dårlig rykte – selv med lønnsforhøyelse.
(Store Norske Leksikon)
Publisert første gang i HR-Magasinet fredag 12. mars 2021
Jeg kontakter deg snarest, så avtaler vi veien videre.