Som HR-Tech student la jeg fort merke til LinkedIn og muligheten plattformen kan gi. Jeg la merke til alle mikrotipsene Potensialbygger la ut og huket tak i alle tips jeg kunne. Sakte, men sikkert begynte jeg å tørre å like, kommentere og til slutt legge ut egne innlegg. En av grunnene til at jeg valgte å prøve det ut, var fordi at jeg en dag måtte ha relevant jobb i forhold til studiene mine. LinkedIn var et perfekt sted å bli kjent med bransjen jeg ville inn i.
En annen grunn var at jeg ble ekstremt nysgjerrig på dette rekrutteringsverktøyet og bare måtte teste. HR-Tech på sitt beste, eller? Skal si det lønte seg. Jeg har hatt flere intervjuer og kaffemøter som jeg fikk med å være aktiv på LinkedIn. Og nå, som dere skjønner, jobber jeg nettopp hos Potensialbygger.
I tillegg la jeg merke til alle de yngre studentene som er i en ganske stresset livssituasjon. Dette ga meg en motivasjon på å være litt kreativ og gå “forran” som et eksempel med trynet først. Forhåpentligvis kan andre studenter også se flere muligheter rundt seg og ikke være redd for å feile på veien.
Sånn jeg ser det, er onboarding på LinkedIn en svært viktig del av employer branding for bedriften din. Dette er fordi jeg kan beskrive fra egen opplevelse at jeg la spesielt merke til noen personer som er veldig flinke til å legge ut innlegg.
Disse innleggene har en fin balanse av fag og personlighet som gjør at jeg blir nysgjerrig. Ved å kommentere interessante innlegg kom jeg i kontakt med relevante personer. Etter hvert knyttet vi kontakt, som igjen førte til private meldinger og faglig diskusjoner – noe som skapte forståelse og samhold. Allerede før jeg kjenner mye til bedriften har jeg fått et innblikk i kulturen og ønsker å utforske mer.
Jeg mener det er viktig med en god onboarding pakke på LinkedIn. For hvordan skal du og ansatte bli synlig på best mulig måte i form av hvor du jobber, hva du jobber med og vise litt personlighet som tiltrekker talenter.
Ved å skape engasjement blant studenter tidlig vil det muligens skape en nysgjerrighet – som gjør at studenter kommer i dialog med bedrifter, og kan tilegne seg mer kunnskap som trengs ved ansettelse. Ringvirkningen her blir både god merkevarebygging og en bedre onboarding fordi dere allerede har forberedt studenter på hva som forventes av dere ved studieslutt.
Tiltrekking, forberedelser mot onboarding og forventningsavklaring før oppstart – kun ved smart bruk at et sosialt medie som kobler sammen næringslivet, studenter og ønskelige talenter.
Hva om dette brukes smart og gir en god ringvirkning?
Som jeg sa, HR-Tech på sitt beste, eller?
Jeg kontakter deg snarest, så avtaler vi veien videre.