Det brukes både for å øke businessen for selskaper, finne de beste hodene, få nye samarbeidspartnere, lære, inspirere og holde seg oppdatert. For dem som er på jakt etter ny jobb er det nærmeste et absolutt et krav å være synlig der. En McKinsey rapport fra i fjor, hvor 5000 ansatte er aktiv på søken etter ny jobb, og 40 prosent vurderer å bytte jobb,
- jeg møter mange som ikke tør å lage en god profil på LinkedIn fordi de er redd for at arbeidsgiveren ser at de er der. Men det er ingen fare. 2022 skal du ha en profil på LinkedIn, sier Cathrine Lie Strand. Hun har blant annet jobbet med rekruttering og HR i 20 år, er utdannet ledercoach og hjelper folk som skal skifte beite. Enten fordi de har navnet på feil hylle, at de ønsker seg noe annet eller ikke trives der de er.
Under «navn» er det viktig at du skriver hva slags type jobb du vil ha, hva du kan og hva som er din ekspertise. Da får de som rekrutter treff på søk. Og hvis du er åpen om at du er klar.
For ny jobb, kan du vise det med en grønn ring rundt profilbildet ditt
Cathrine Lie Strand, som driver selskapet Potensialbygger AS, minner også om at du må gjøre det lett for folk å komme i kontakt med deg. I praksis betyr det i hvert fall mobilnummer og e-post.
Trine Elise Røldal driver selskapet karrierespesialisten, og har jobbet med rekruttering til alle typer stillinger på landsbasis i mer enn 10 år.
-de som er ledige, eller er på utkikk etter noe nytt, må skrive hva de er ute etter. Da ser vi som er rekrutterere det med en gang. De fleste stillinger blir aldri utlyst, men besatt «under bordet», altså direkte gjennom rekrutterere eller vikarbyråer. Jeg er en hodejeger og må bare innse at det er mangel på kompetanse. Det betyr at jeg også kontakter som er i jobb for å gjøre dem oppmerksomme på mulighetene som finnes. LinkedIn er et kjempeverktøy og fungerer som et smørbrødbord for oss som jobber dem faget sier Rødal
Hun bruker LinkedIn aktivt i jakten på de kandidatene oppdragsgiveren ønsker seg. Og skal du bli funnet, er du nødt til å være synlig
-Mange ønsker å bytte bransje midt i karrierelivet, og da er det smart å lage seg en profil på LinkedIn. Legg gjerne ut en status og fortell hva du er på jakt etter. Er du allerede i fast jobb anbefaler jeg heller å ta kontakt med andre rekrutterere og vikarbyråer å fortell hva du tenker. Da vet de det, og vil kontakte deg når noe aktuelt dukker opp. Det handler om personlighet og kjemi i tillegg til en formell utdanning og erfaring. Rødal er heller ikke redd for å ta kontakt med personer som har hull i cv-en. Det kan være mange gode forklaringer på dette. Som hodejeger er hun heller ikke opptatt av alder:
-hvis kompetansen er riktig vil jeg uansett ta kontakt.
-Hvilke profiler får deg til ikke å ta kontakt?
-Er jeg feks på jakt etter en selger. Så ønsker jeg en person som har mer en 50 kontakter. En god selger skal ha et stort nettverk, Gjerne over 500 kontakter. Mangelfull informasjon i profilen kan også gjøre meg litt skeptisk. Det er også mange som ikke er på LinkedIn for å bli kontaktet av rekrutterere. Det må vi respektere.
- Hvordan knytter jeg kontakt med folk på LinkedIn
- Finn ut hvem du har lyst til å knytte kontakt med. Hvis du er på jobbjakt, er det lurt å følge alle stedene du har lyst til å jobbe og alle rekrutterere. Vær aktiv og kommenter. Bruk en setning eller to og svar på spørsmål og så videre. Da viser du deg frem sier Lie Strand.
Lie Strand trekker også fram pay it forward-tankegangen som et gode
- Be folk om å gi deg en anbefaling på LinkedIn. Du kan jo starte med deg slev og gi noen en god anbefaling. Og når du ber om en anbefalning, kan det godt hende at du får tilbake: er du på jobbjakt? Da vet jeg om noen som kan passe for deg. Potensialbygger understreker at det viktigste er å tørre å møte opp på LinkedIn. Er du arbeidssøkere, skal du være der hver dag,
- Tørr du å legge ut et innlegg, er det smart. Gjør du det enn gang i uken, vil folk følge deg. Det er lov å spørre: kjenner du noen som kjenner noen? Vi tror ofte vi er til bry og er redde for å få nei og bli avvist. Tøff deg litt opp.
Hodejegerne er deri mot uenig med Lie Strand når det gjelder hvor mye tid som skal brukes på jobbsøking: -at du er synlig på LinkedIn er åpenbart alfa og omega, men ikke slit deg ut på å søke ny jobb. Mange, spesielt de som er blitt nedbemannet, tør nesten ikke å gå ut mellom 08-16. de søker jobb hver eneste dag. Mitt klare råd er heller bruk 2 dager i uken til å søke jobb. Resten av tiden kan du bruke til å nyte livet og gjøre noe godt for deg selv og familien. Husk at du skal ha overskudd til den nye jobben. Alle får seg jobb, men for noen kan det ta litt tid. Rødal mener også at LinkedIn er en utrolig spennende kanal for dem som ikke nødvendigvis er på jobbjakt. Det er en arena der vi prater hverandre opp, og er ikke som andre sosiale arenaer hvor nettrollespill har en tendens til å dukke opp. - det er mye interessant å lese, og du blir kjent med folk på en annen måte. Mange byr på seg selv og heier på hverandre. Du blir med på en bølge av positivisme. Dette hjelper andre og bidrar til at vi løfter hverandre opp. for mange år siden var jeg arbeidsledig, og da hadde jeg hatt nytte av en kanal som LinkedIn. En kanal som også funker som inspirasjon og motivasjon, sier Rødal
Torsdag denne uken kunne finansavisen fortelle at 18 prosent avnorske arbeidstakere byttet arbeidsgiver i andre halvdel av 2021. Samtidig viser en undersøkelse fra HR-selskapet randstad at 23 prosent av norske ansatte planlegger å skifte jobb i første halvdelen av 2022. Et selskap som både bruker LinkedIn som rekrutteringskanal, men også for å markedsføre seg selv, skape tillit, bli synlig i markedet og tiltrekke de riktige hodene, er Trysillhus, som har hovedkontor i drammen. De er rundt 190 ansatte og skal ansette, i runde slenger, 60 personer til løpet av de neste par årene.
- Vi skal bruke LinkedIn for å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver og vise frem hva som skjer hos oss og hvilke verdier vi leter etter. Vi er stolte av medarbeiderene våre, de er selve kjernen i trysillhus, sier HR-leder Mette Heimstad.
- Hvilke profiler leter dere etter?
- Vi driver innen mange fagfelt fordi vi leter opp, utviklere tomter, bygger, selger og har ettermarkedet. Spesielt innen for det administrative er LinkedIn en viktig kanal. Da bruker vi verdiene våre og ser etter deg som har den riktige kompetansen innenfor de ulike fagfeltene, men vel er så viktig er hvordan du er som person og om du passer inn hos oss. Det handler i stor grad om hvordan du ordlegger deg og fremstår som helhet i din profil. Her danner jeg meg er bildet.
- Er det noe spesielt som trigger deg?
- ja, det er spennende å se hvor du har vært og hva du har gjort før. Jeg stopper gjerne opp ved spesielle skifter. Hvorfor valgte du å skifte? Her kan det ligge mye spennende. LinkedIn er en profesjonell kanal og er noe helt annet enn Facebook. LinkedIn blir bare viktigere og viktigere, det er det ingen tvil om. Spesielt når vi leter etter nye, administrative hoder. Vårt ønske er å få tak i dem som ønsker å komme hit til drammen og velge oss fordi vi fremstår som et hyggelig og
Publisert første gang 29. apr. 2022 i Finansavisen og skrevet av Hilde Orled
Tips 1: Er du student eller kjenner du en student som trenger et enkelt digitalt kurs for å lære mer om LinkedIn? Da bør sjekke ut dette her.
Tips 2: Student eller ung jobbsøker? Her får du en gratis sjekkliste for oppgradering av LinkedIn profilen din som du kan sjekke ut først.
Jeg kontakter deg snarest, så avtaler vi veien videre.